Pages

Sambal Sotong


Assalamualaikum.....buat aper tu...buat biskut raya ka???ka dah ada yang pingsan...hari ni saya nak kongsikan resepi sambal sotong...kali ni saya buat versi CIK MAT GEBU kita tu...ada ka yang tak kenal ???tentu semua kenal kan...ala...Mat Gebu Blogger masak yang tersohor tuu??
Saya ni kan sejak jumpa dgn mat ni, tiap2 hari mesti kena singgah kat rumat dia...kadang2 sampai 3-4 kali sehari...nasib baik mat tak tutup pintu rumah dia tu...saya ni bukan apa, suka tengok dan cuba resepi2 dari dia...kira mat ni sumber ilham la....ok lah kalau nak tengok sambal sotong versi mat boleh tengok kat sini... tapi jangan plak ada yang compare gambar sambal sotong saya ni dgn mat punya..sah2 macam langit dengan bumi...saya buat separuh daripada resepi mat ni..ye la yang nak makan 2 orang ja, kalau buat banyak kang takut ada yang tak termakan kot....lagipun bulan Ramadhan ni tak elok membazir kan??? Sebelum ni saya kalau buat apa2 sambal tak pernah letak buah keras, tapi kali ni saya ikut cara mat dan pada saya sambal ni sedap...ok lah saya kopipes ja la ye dari rumah mat...mintak halal ye mat....

SAMBAL SOTONG
Sumber: Mat Gebu
BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 400 gram sotong
  • 2 cawan cili kisar
  • 1/2 cawan jus asam jawa
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 biji bawang besar*
  • 2 ulas bawang putih*
  • 1 inci belacan*
  • 2 biji buah keras*(*dikisar halus)
CARA MEMBUATNYA :-)
  • Sotong, dicuci bersih, potong bentuk gegelang, manakala kepala dia, dibuang paruh dan mata. Cuci dan toskan.
  • Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar, tumis hingga garing. Tuang jus asam jawa, masukkan garam dan gula secukup rasa. Masak hingga pekat.
  • Masukkan sotong dan gaul. Masak hingga sotong kecut sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api, tak perlu masak sotong terlalu lama, nanti liat....

5 comments:

azian said...

Salam, nampak sedap....

dek_ma said...

wslm...yep!!memang sedap .kalau makan dengan nasi lemak pun sedap nii...try la...

FasTVnetwork said...

dah sedap mai la sikit..

dek_ma said...

kalau nak rasa, mai la bukak posa kat rumah..

FasTVnetwork said...

minggu depan boleh ?