Pages

Mee Kuah Tulang


Assalamualaikum dan selamat petang...mesti ramai yang sedang sibuk di dapur untuk menyediakan juadah berbuka kan....hari ni saya masak simple je....tak berapa sihat la...dari pagi lagi sakit kepala....sebenarnya mee kuah ni saya masak hari isnin ari tu tapi tak sempat nak posting...jadi ari ni baru nak post....pada saya mee kuah ni la yang paling senang dan saya belajar buat ni pun masa sekolah dulu2....sebelum ni saya guna daging ja tapi kali ni sebab kat dlm esbox memang dah ada tulang skit, so saya buat ja la kuah mee ni...ok lah jom semak resepi......
Bahan2 Kuah:
  • 500 g tulang lembu dan sedikit daging-direbus hingga empuk dan air rebusan jgn buang...
  • 2 senduk cili kisar
  • 2 sudu besar sos cili
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 pokok sawi-di potong kasar
  • 1/4 biji kobis-di potong kasar
  • 1 biji buah tomato-di belah 4
  • 3 ulas bawang merah*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 1/2 inci halia*....(bahan2 * di kisar @ tumbuk )
  • Sedikit minyak untuk menumis

Bahan mee:

  • 500 g mee kuning-di celur dan toskan

Bahan2 Sampingan/hiasan:

  • 1 mangkuk taugeh-di celur
  • Sedikit hirisan daging
  • Sedikit daun bawang-di hiris halus
  • 1 biji cili merah-di hiris nipis
  • Telur rebus-di belah2
  • Limau kasturi
  • Tauhu-di goreng dan dihiris nipis
  • Sedikit bawang goreng
Cara Menyediakan kuah:
  • Panaskan minyak.Tumis bahan-bahan kisar hingga naik bau.Masukkan cili kisar, biar hingga garing. Masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram.Kacau sebentar.
  • Masukkan tulang yang telah direbus bersama air rebusan sekali.Kalau kuah agak sedikit, tambah kan sedikit air.Biarkanmendidih.
  • Masukkan garam dan gula sesedap rasa.Masukkan sawi, kobis dan tomato.Biarkan seketika.Tutupkan api.

Penyediaan mee kuah:

  • Masukkan mee ke dalam mangkuk dan tuangkan kuah di atasnya.Hiaskan dengan bahan2 sampingan dam sedia dihidangkan...

0 comments: