Pages

Ikan Siakap Masak Stim

Assalamualaikum....makan apa untuk berbuka... atas permintaan hubby, saya masak siakap stim....lagipun siakap stim ni senang sangat nak buatnyer...tapi sedap sangat sebab rasanya yang masam2 pedas ni...sepatutnya ikan ni buat sekor2 tapi sebab kukusan saya tu comel sangat maka terpaksa lah dipotong dua....resepi ni saya buat ikut saya sendiri je...ok lah kalau nak tengok resepi jom check kat bawah nii...




Bahan2:
  • 1 ekor ikan siakap
  • 2 batang serai-dihiris nipis2
  • 5 biji cili padi-di hiris
  • 3 ulas bawang putih-di hiris
  • 1 labu bawang besar-di potong bulat2
  • 1 inci halia-di hiris
  • 2 helai daun limau purut
  • 1 tangkai daun sup-di potong pendek
  • 1 biji limau nipis-ambil jus nya
  • 1 cawan air-lebihkan kalau suka kuah lebihh
  • Garam dan gula secukup rasa

Cara2:

  • Bersihkan ikan, gaulkan dengan garam dan limau , perap lebih kurang 15 minit..
  • Panaskan kukusan. Dalam bekas yang sesuai masukkan ikan, kemudian taburkan semua bahan2 yang dihiris.
  • Masukkan garam, gula dan jus limau nipis, kukus lebih kurang 30 minit @ sehingga ikan masak..
  • Setelah ikan masak, angkat dan taburkan daun sup dan juga hirisan tomato...selamat mencuba...

2 comments:

Aisyah Ghazi said...

Thanks admin for the share. I dh try dh recepi u. Menjadi and sedap. I suke. hehe. Anyway, free2 jemput ke blog saya untuk info2 kekal fit and slim.

>>>Tips Slim & Fit Semula Jadi!<<<

norsadira said...

Sedap