Home » » Bingka Roti Berjagung

Bingka Roti Berjagung


Assalamualaikum dan selamat petang semua....dah banyak hari tak bersiaran ye...al kisahnya ..semalam kat rumah saya ni ada beberapa keping roti putih yang dah nak expired...tapi belum expired tau...so saya pun search la resepi Bingka atau orang utara panggil "bengkang" roti dan terjumpalah kat rumah Cik Mat Gebu kita tu...memandangkan semua bahan dah ada kat rumah ...saya pun mulakanlah projek bingka ni..seperti yang Cik Mat cakap, kejadian bingka ni agak banyak, kalau setakat nak makan kami anak-beranak memang tak abis...apa lagi pagi tadi terus bawak pi opis....sekejap ja abis dan ramai yang puji kesedapan bingka roti ni...lemak-lemak manis gitu...ok lah ye..kalau nak tengok resepi saya C&P balik resepi yang di ambik dari rumah cik mat...mintak halal ye cik mat...

BAHAN-BAHANNYA :

  • 3 biji telur gred A
  • 150 g gula kastor
  • 100 g mentega, dicairkan
  • 1/2 camca teh garam
  • 300 g roti putih, didadu
  • 200 g tepung gandum
  • 1 liter santan (atau 500 ml santan + 500 ml susu cair)
  • 200 g jangung krim dalam tin

CARA MEMBUATNYA :

  • Dalam satu bekas, satukan telur dan gula, kacau hingga larut. Tambah mentega dan masukkan tepung dan garam, kacau rata.
  • Tuang santan dan kacau hingga semua sebati.
  • Masukkan roti tadi dan biar terendam selama 15 - 20 minit.
  • Masukkan jagung krim, kacau hingga rata dan tuang dalam acuan kuih bingka yang telah disapu mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak.
  • Bakar dalam oven pada suhu 180C, selama 1 jam atau pun hingga masak. Biarkan kuih betul2 sejuk sebelum dikeluarkan dari tin dan dipotong....
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Resepi Minggu Ini - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger