Pages

Singgang Ikan


Assalamualaikum dan selamat malam....dah lama blog ni tak ada N3 baru...bukan sebab apa...tapi aku macam tak ada mood la...lagi pun 2-3 ari ni aku masak biasa2 saja...walau bagaimanapun aku ucapkan terima kasih kpd sapa2 yang sudi singgah ke blog aku yang tak seberapa nii...bercerita pasal N3 malam sebenarnya adalah lauk yang paling mudah untuk disediakan....aku kalau malas sgt memang lauk ini yang aku masak...aku ingat lagi..aku belajar masak singgang ni drp arwah Tok (nenek) aku masa tu aku masih di sekolah rendah...Tok aku panggil singgang ni 'sayur air'...mungkin sebab cara masaknya yang hanya masukkan air, ikan,bawang dan juga serai.....ikan nya pulak boleh guna apa2 ikan...walaupun mudah tapi sedap sgttt...kuah dia tu boleh hirup2 lagi ....pada sapa2 yang suka pedas, boleh tambah cili padi....

BAHAN-BAHANNYA :
  • 5 ekor ikan kembong- siang dan cuci bersih
  • 1 biji bawang besar-hiris halus
  • 3 ulas bawang putih-hiris halus
  • 1 batang serai dititik
  • 1/2 inci halia-dihiris
  • 1 biji cili merah- belah 2
  • 1/2 sudi teh serbuk kunyit
  • 2keping asam gelugor
  • 1 biji tomato-belah 4
  • Garam dan sedikit gula
  • Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :

  • Masukkan semua bahan2 diatas ke dalam periuk kecuali ikan, garam dan gula. Tuang air secukupnya , masak hingga mendidih.
  • Tambah ikan,tomato, garam dan secubit gula. Masak hingga ikan masak, gunakan api sederhana. Rasa dan jika ok, boleh matikan api...

0 comments: