Pages

Roti John

Assalamualaikum semua...roti john ni aku buat untuk breakfast pagi nii...nak cerita sikit macam mana aku boleh buat roti john nii..sebenaqnya aku tak pernah buat sendiri roti john nii..tapi yang buat aku berkobar-kobar nak buat sebab aku geramm...geram sebab semalam anak aku beli roti john dgn harga RM 2.50...bagi aku harga tu cukup mahal sebab hanya semata-mata roti, telur,mayonis dan sos shj...langsung tak ada ayam @ daging dan sayur...tu yang menyebabkan aku buat sendiri tu, dan aku bagitau anak aku lain kali jgn beli lg..biar mama buat...sebab senang sgt nak buat...so sapa2 nak tengok resepi silakan...



Bahan-bahan:

  • 150g ayam @ daging cincang-saya guna ayam
  • 1/2 biji bawang besar - potong dadu kecil
  • 1 sudu mkn serbuk kari daging
  • 1/2 cwn mix fruit
  • 3 biji telur
  • Daun sup - cincang halus
  • sedikit minyak
  • Garam secukup rasa
  • Sedikit serbuk lada sulah
  • 3 buku Roti Hotdog
  • Sos Cili dan mayonis

Cara-cara:

  • Tumis bawang besar hingga naik bau. Masukkan ayam @ daging dan Mix fruit.
  • Masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan sedikit air. Perasakan dengan garam dan serbuk lada sulah. Masak hingga agak kering.
  • Dalam mangkuk lain, kocok2kan telur, masukkan inti tadi dan juga daun sup. Kacau sebati.
  • Panaskan sedikit minyak ke dalam kuali. Tuang telur dan inti tadi.
  • Belah roti tak putus dan letak di atas telur.
  • Tak perlu balik2kan. Bila telur dah masak, angkat terus roti dari kuali.
  • Paipkan sos dan juga mayonis. Kemudian tutup semula roti , Potong dan siap dihidang.

0 comments: