Pages

Mee Sanggul Goreng Sos Kreatif Maggi

Assalamualaikum....selamat malam semua...tentu dah makan malam kan..untuk N3 malam ni aku nak kongsikan menu yang aku buat untuk dinner malam ni...mee sanggul goreng sos kreatif maggi...sebenarnya mee ni sama ja dgn mee sanggul goreng biasa cuma aku tambahkan sos kreatif maggi yang aku dpt free masa beli majalah aritu...so untuk goreng mee ni aku just add in ja la..tu yang aku letak nama mee sanggul goreng sos kreatif maggi tu...sayur2 lain takdak kat rumah aku, yang ada cuma sawi ja, maka aku hentam masukkkan sawi ja la...kalau ada togeh lagi sedap...walaupun mee sanggul goreng aku ni tak cukup sayur tapi rasa nya tetap sedap tau...kalau nak tengok resepi..ada kat bawah nii...

BAHAN-BAHANNYA :
  • 3 keping mee sanggul , celur hingga lembut, toskan
  • 100 g daging batang pinang, hiris nipis
  • 50 g udang
  • 2 ulas bawang putih-ditumbuk
  • 5 ulas bawang merah-ditumbuk
  • 1 pokok sawi hijau, asing daun dan batang, cuci, kerat2 dan toskan
  • 1 mangkuk taugeh-tak letak sebab takdak
  • 1 paket sos kreatif "maggi"-kalau takdak gantikan dengan 2 sudu besar kicap manis
  • 3 sudu besar cili kisar
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1/2 cawan air
  • Minyak untuk menumis
  • sedikit garam
  • Bawang goreng, cili merah dan lain2 untuk hiasan-aku hias dengan telur gulung dan cili merah ja...

CARA MEMBUATNYA :

  • Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang merah/putih yang ditumbuk tadi.
  • Masukkan cili kisar, sos cili, sos tiram dan sos kreatif maggi, tumis hingga harum.
  • Masukkan daging, kacau dan tuang air. Masak hingga daging empuk, masukkan udang, kacau rata.Masukkan sedikit garam.
  • Masukkan batang sawi, dan masukkan mee tadi, gaul rata.
  • Gunakan api sederhana. Masukkan daun sawi dan taugeh, gaul rata hingga mesra .
  • Masak 1 - 2 minit lagi, Matikan api dan alih dalam bekas sesuai. Hias dengan bahan untuk hiasan sebelum dihidangkan segera..... Selamat mencuba.....


****ni la rupa sos kreatif maggi yang aku dapat free...he..he..





0 comments: