Pages

Mee Udang


Assalamualaikum.....selamat malam semua...dah makan ke....malam ni aku masak mee udang yang sangat simple tapi sedap....sekejap ja dah siap...tak sampai 1/2 jam...tapi tu kalau semua bahan2 dah disediakan la...ha...ha...kalau bahan2 tak siap lagi lambat la korang boleh makan....kalau guna udang fresh lagi sedap sebab akan terasa kemanisannya...yang ni aku guna udang kertas yang sederhana besar....aku buat ni pun ikut style aku ja...tak tau pulak orang lain...tapi kalau ada sapa2 nak check resepi aku ni boleh tengok kat bawah ni....





Bahan-bahan:
  • 1 paket mee kuning (500g)
  • 10-15 ekor udang segar, saiz sederhana
  • 3 rumpun pokok sawi hijau, di potong
  • 1 batang carrot, dihiris bulat
  • 3 ulas bawang putih*
  • 4 ulas bawang merah*
  • 2 sudu besar udang kering*
  • 1 biji buah tomato, dibelah 6
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu kecil lada hitam, ditumbuk
  • 1 ketul kiub ayam maggi
  • 1 biji kentang, direbus dan dikisar
  • garam dan gula secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis

Cara-cara:

  • Kisar bahan2 * hingga halus .Panaskan minyak tumis bahan-bahan kisar hingga wangi dan masukkan 4-5 cawan air dan kentang yang telah dikisar.
  • Masukkan udang dan carrot dan biar ianya mendidih sekejap.
  • Masukkan semua sos,garam.gula ,lada hitam ,sawi dan buah tomato, kacau rata.
  • Masukkan mee..siap untuk dimakan...hias dengan potongan daun sup,daun bawang, taugeh celur, cili masak serta bawang goreng, tauhu & limau kasturi.





0 comments: