Home » » Bingka Roti

Bingka Roti

Assalamualaikum...selamat pagi..dah sarapan ke belum? Jangan terkejut pagi2 ni dah ada N3 ...bukannya apa,sebelum anak2 bangun...kalau dah bangun tu ada ja yang nak kacau.. bingka roti ni buat malam tadi..kes nak ngabiskan roti yang tinggal separuh tu...dah nak expired sgt dah...kadang2 tu yg malas nak beli roti, bila takdak roti masing2 dok tanya, bila kita dah beli semua buat tak tau je....dah la kali ni kita beli Gardenia Butterscotch...mahal tau..hu..hu..sib baik tgk kat rumah kak hana ada resepi bingka ni...terusla buat projek bingka ni...kak hana saya C&P ye...thanks...
Bahan-bahan
  • 5 keping roti gardenia
  • 2 biji telur - pukul sikit
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 /2 sudu kecil garam
  • 400ml santan
  • 100 ml susu segar / susu cair
  • 1 sudu kecil esen vanila
Cara-cara
  • Carik - carikkan roti dan rendam dengan santan. Biarkan sekejap.
  • Satukan susu segar / susu cair dengan tepung gandum dan telur, sebatikan dan tapis.
    Tuang ke no 1 dan masukkan esen vanila dan gula pasir. Kacau sebati.
  • Jika ada bekas bingka, tuang kedalam bekas bingka yang telah dilengser dan bakar dengan api perlahan selama 1 jam.

Note: Cara hana, hana blend semua bahan kecuali roti. Kemudian tuang ke dalam roti yang di carik2 tadi dan rendam 10min (hana tambah kismis dlm adunan). Kemudian bakar suhu 170-180 selama 50min-1jam -saya pun buat macam kak hana dan tambahkan kismis

Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Resepi Minggu Ini - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger