Pages

Nasi Goreng Tomyam

Assalamualaikum...kali ni saya nak kongsikan resepi nasi goreng tomyam yang saya buat ari tu untuk dinner...tapi saya campakkan bahan2 yang ada kat esbox saya tu..bahan2nya tak meriah sangat sebab yang ada cuma udang, kobis dan sawi je...serai dan daun limau purut pun ada skit tapi still terasa lagi 'Tomyam'nya tu...ok lah jom tgk resepi...

Bahan:
  • 2 mangkuk nasi
  • 2 biji telor
  • 1/2 labu bawang besar - dihiris
  • 2 ulas bawang putih-dihiris
  • 1 1/2 sudu besar pes tomyam
  • Sedikit kobis dan sawi-dipotong2
  • 5 biji cili padi - diketuk
  • 1- 2 helai daun limau purut - hiris halus
  • 1 batang serai-dihiris halus
  • 1 sudu besar sos ikan-ni optional
  • sedikit hirisan lengkuas
  • 10 ekor udang
  • Minyak masak secukupnya
  • Garam secukup rasa

Cara Memasak:

  • Panaskan minyak di dalam kuali Pecahkan telor dan goreng seperti telor hancur hingga masak.
  • Masukkan bawang, serai, lengkuas dan cili padi . Goreng hingga wangi.
  • Masukkan udang , pes tomyam dan sos ikan. Kacau hingga udang masak.
  • Masukkan sayuran, daun limau purut dan kacau rata.
  • Masukkan nasi dan kacau balik hingga rata dan masukan garam secukup rasa.
  • Kacau hingga nasi berasap dan naik bau harum. Tutup api dan boleh lah dihidangkan dengan taburan bawang goreng.

2 comments:

~Nur Finie Afnie~ said...

mcm menyelerakan ni..nk try la wat sapan..

siti said...

share gambar ye :)