Home » » Kuetiau Kungfu

Kuetiau Kungfu

Written By dek_ma on Friday, June 25, 2010 | 8:56 PM

Assalamualaikum.....
Apa khabar semua...dah makan ke belum? Untuk dinner malam ni saya hanya masak resepi yang paling simple....apa lagi ...kuetiau kungfu la....simple tapi sedap dan juga menyihatkan sebab banyak sayur-sayuran....anak yang sulung tu suka sangat sampai 2-3 kali tambah...
Si hubby pun suka sebab dia tengah berkobar-kobar nak diet sekarang ni...Sebenarnya resepi ni saya main belasah je apa yang ada kat esbox tu.....ni resepinya....


Bahan-bahan A:

  • 500 g kuetiau-dicuci dan toskan kemudian gaulkan dengan sedikit garam dan lada sulah
  • 5 biji telur

Bahan-bahan B:

  • 100 g udang basah, dibuang kulit
  • 150 g daging ayam,-saya tak letak pun
  • 100 g sotong, dibersihkan, hiris
  • 100 g sawi , dipotong
  • 100 g jagung muda, dipotong
  • 100 g kobis
  • 100 g bunga kobis, dipotong
  • 100 g lobak merah, dihiris memanjang
  • 1 biji tomato
  • 3 ulas bawang putih, cincang
  • 5 biji cili padi diketuk
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 2 sudu besar tepung jagung dibancuh dengan 1/2 cawan air
  • 11/2 cawan air
  • 1 sudu lada hitam ditumbuk
  • 1 kiub pati ayam
  • sediki jus limau nipis
  • Lada sulah dan Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :

Untuk Kuetiau: Panaskan minyak, kemudian goreng telur bersama kuetiau dalam kuantiti yang sedikit sehingga agak garing kemudian alih ke dalam bekas sesuai ( Anggaran 100 g kuetiau = 1 biji telur)...

Untuk Kuah:

  • Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang putih dan cili padi hingga kekuningan.
  • Masukkan udang, sotong dan ayam. Masukkan air , kiub pati ayam , lada hitam, lada sulah, & lobak merah.
  • Bila mendidih, masukkan jagung muda, bunga kobis dan bancuhan tepung jagung, kacau rata dan masukkan sawi dan kobis tadi.
  • Biar mendidih perlahan dan tambah garam secukup rasa.Kemudian masukkan belahan tomato, jus limau nipis dan matikan api.
  • Tuangkan keatas kuetiau dan dihidangkan panas-panas.
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Resepi Minggu Ini - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger