Home » » Kuetiau Kungfu

Kuetiau Kungfu

Assalamualaikum.....
Apa khabar semua...dah makan ke belum? Untuk dinner malam ni saya hanya masak resepi yang paling simple....apa lagi ...kuetiau kungfu la....simple tapi sedap dan juga menyihatkan sebab banyak sayur-sayuran....anak yang sulung tu suka sangat sampai 2-3 kali tambah...
Si hubby pun suka sebab dia tengah berkobar-kobar nak diet sekarang ni...Sebenarnya resepi ni saya main belasah je apa yang ada kat esbox tu.....ni resepinya....


Bahan-bahan A:

  • 500 g kuetiau-dicuci dan toskan kemudian gaulkan dengan sedikit garam dan lada sulah
  • 5 biji telur

Bahan-bahan B:

  • 100 g udang basah, dibuang kulit
  • 150 g daging ayam,-saya tak letak pun
  • 100 g sotong, dibersihkan, hiris
  • 100 g sawi , dipotong
  • 100 g jagung muda, dipotong
  • 100 g kobis
  • 100 g bunga kobis, dipotong
  • 100 g lobak merah, dihiris memanjang
  • 1 biji tomato
  • 3 ulas bawang putih, cincang
  • 5 biji cili padi diketuk
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 2 sudu besar tepung jagung dibancuh dengan 1/2 cawan air
  • 11/2 cawan air
  • 1 sudu lada hitam ditumbuk
  • 1 kiub pati ayam
  • sediki jus limau nipis
  • Lada sulah dan Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :

Untuk Kuetiau: Panaskan minyak, kemudian goreng telur bersama kuetiau dalam kuantiti yang sedikit sehingga agak garing kemudian alih ke dalam bekas sesuai ( Anggaran 100 g kuetiau = 1 biji telur)...

Untuk Kuah:

  • Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang putih dan cili padi hingga kekuningan.
  • Masukkan udang, sotong dan ayam. Masukkan air , kiub pati ayam , lada hitam, lada sulah, & lobak merah.
  • Bila mendidih, masukkan jagung muda, bunga kobis dan bancuhan tepung jagung, kacau rata dan masukkan sawi dan kobis tadi.
  • Biar mendidih perlahan dan tambah garam secukup rasa.Kemudian masukkan belahan tomato, jus limau nipis dan matikan api.
  • Tuangkan keatas kuetiau dan dihidangkan panas-panas.
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Resepi Minggu Ini - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger