Home » , » Bubur Nasi

Bubur Nasi

Written By dek_ma on Tuesday, June 29, 2010 | 12:30 PM



Salam...bertemu lagi...disebabkan ari ni aku cuti jadi aku sempat la nak masuk N3 baru lagi...bubur ni aku buat untuk anak aku yang tak berapa sihat tu....sesuai dimakan bersama sup ayam sempoi aku seperti N3 terdahulu tu....alehh..senang ja buat ni...sapa2 pun tentu reti buat kan.....sapa2 yang nak try bubur nasi version aku ni leh la tgk resepi kat bawah:


BAHAN BUBUR NASI :
2 cawan beras
6 - 7 cawan air
sedikit daging, di potong kecil....nak letak ayam @ udang pun boleh
1/2 batang lobah merah-didadu
1 batang serai, diketuk
1 inci halia muda, dihiris
1 sudu kecil lada hitam
garam secukup rasa...

BAHAN SAMPINGAN :
Telur masin, rebus keras dan belah 2-aku tak letak sebab tak dak..
Ikan masin, digoreng....ikan gelama , talang dll
Bawang yang digoreng dgn cili padi
Hirisan daun sup/daun bawang
Kicap

CARA MEMBUATNYA :-)

Cuci beras dan masukkan air,daging, serai, lobak merah, serai, halia,lada dan garam, masak dengan api besar hingga mendidih, kemudian kecilkan api dan biar merenih hingga beras kembang menjadi bubur. Jika nampak pekat sangat, tambah sedikit lagi air. Bila beras nampak elok kembang dan bubur pekat, boleh matikan api.
Ceduk bubur dalam mangkuk sesuai dan hidangkan bersama bahan2 sampingan tadi, nikmatinya selagi hangat....mmg sedapp....sesuai untuk orang yang tak berapa sihat.
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Resepi Minggu Ini - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger