Home » » Ikan Bakar Sambal Petai

Ikan Bakar Sambal Petai

Written By dek_ma on Sunday, June 27, 2010 | 2:33 PM

Assalamualaikum semua..dah makan tengahhari ka??? Tentu dah makan kan...Agaknya mesti ada yang rasa pelik dengan tajuk aku hari ni....rasanya tak ada orang yang pernah buat resepi ni kot kecuali aku...
Alkisahnya begini, hari ni ada permintaan dari hubby untuk buat ikan bakar dan si anakku pula mintak aku buatkan sambal petai....sebenarnya aku malas nak buat dua jenis sambal so aku gabungkan kedua2nya.....he..he...aku buat sambal untuk ikan bakar dan aku letakkan isi petai...pastu aku bakar la ikan tu.....so jadi la ikan bakar sambal petai......kira 2 dalam satu la ni....



Sebenarnya resepi ni aku main hentam je...guna apa yang ada...so pada sapa2 yang sudi untuk cuba...bolehla check resepi kat bawah ni....

Bahan-bahan:
  • 1 ekor ikan siakap sederhana besar-dibersihkan (kalau nak guna ikan lain pun boleh..)
  • 3 papan petai-ambil isinya
  • 1 helai daun kunyit
  • 2 keping aluminium foil

Bahan-bahan untuk sambal: Semua bahan2 ni dikisar

  • 10 biji cili kering
  • 5 biji cili merah
  • 1 labu bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1 inci halia
  • 2 biji buah keras
  • sedikit belacan
  • sedikit kunyit hidup
  • minyak untuk menumis
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 keping asam gelugor @ asam keping
  • sedikit air

Cara-cara Menyediakan Sambal:

  • Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan kisar hingga wangi.
  • Kemudian masukkan asam keping dan sedikit air
  • Masak hingga sambal betul2 masak, masukkan gula dan garam secukup rasa, dan boleh diangkat.

Cara-cara Menyediakan Ikan Bakar:

  • Panaskan Oven 180 darjah celcius
  • Alaskan aluminium foil dengan sehelai daun kunyit.
  • Kemudian tuangkan sebahagian sambal dan ratakan.
  • Letakkkan ikan diatas sambal dan ditutup dengan lebihan sambal tadi.
  • Taburkan petai diatas ikan dan bungkus ikan dengan aluminium foil.
  • Bakar selama lebih kurang 40 minit.


Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Resepi Minggu Ini - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger