Pages

Sup Ayam Sempoi.....



Assalamualaikum....dok buat apa tu? Aku ari ni emergency leave sebab anak aku yang si kakak tu pagi2 lagi dia muntah dengan cirit...aku dah siap2 nak pi kerja tapi tak sempat sampai kat parking si kakak M&C lagi...naik rumah balik tukar baju dia, pastu hantaq si adik kat bbsiter...then terus pi klinik..dah la klinik yang dekat2 rumah aku semua buka pukul 9 lebih...nak tak nak aku bawa dia pi klinik yang agak jauh juga la....kelam kabut aku drive kereta...sampai klinik dr. cakap keracunan makanan..aku tak tau dia makan apa sebab dia sorang ja kena...kami ok ja....balik rumah aku terus buat bubur nasi dengan sup ayam atas permintaanya tapi sikit ja makan...hish...risau betoi aku....la ni dia tidoq...harap2 lps bangun ni ok la dia tu....
Begitulah alkisahnya macam mana aku boleh masak tengah hari working day nii...
sup ayam ni aku bagi nama sup ayam sempoi sebab simple je bahan2nya..aku tak letak sup bunjut pun sebab sebab takdak...so sapa2 nak try buat sup sempoi ni....mai kita check resepi kat bawah....

BAHAN-BAHANNYA :
1/2 ekor ayam,potong ikut suka
3 biji kentang,1 batang carrot,dipotong
1 pokok daun sup kerat2
Air secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN TUMIS:
3 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia-dihiris
1 batang serai-diketuk
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 sudu lada hitam
sedikit minyak untuk menumis

CARA MEMBUATNYA:

Panaskan sedikit minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan goreng hingga kekuningan. Masukkan ayam ,kentang dan carrot.Gaul rata dan biar ayam kecut.
Tuang air secukupnya, masukkan daun sup yang dikerat.Tambah sedikit garam dan biar mendidih. Kemudian kecilkan api dan biar masak perlahan.
Bila kentang, carrot empuk dan ayam masak, tambah garam secukup rasa. Boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur hirisan daun sup/daun bawang...tapi aku tak hias pun.. Boleh dimakan begitu sahaja atau dengan nasi,bubur,dan lain2..

0 comments: