Pages

Mayonise Pancake


Assalamualaikum....selamat petang semua....
Dok buat apa tu? dok minum petang ka?Balik kerja petang ni aku buat mayonise pancake...sebab aku tak tahan tengok masa jalan2 kat rumah CMG dan rumah Kak Hana nuu..tapi aku punya pancake tak lawo la macam diorang tuu...aku takdak nonstick pan yang kecik...so aku gunalah pan yang besaq..tu la pancake aku jadi kecik besaq tuu...pasni nak pi beli pan baru la...walaupun kejadiannya tak lawo tapi aku tak kira aku nak letak jugak dalam nii...resepi ni aku copy kat rumah CMG...mintak halal ye Mat....sapa2 kalau nak resepi ni leh check kat bawah nii.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
3/4 cawan tepung naik sendiri
1/2 camca teh baking powder
1 biji telur gred "A"
1 1/2 camca besar gula halus
30 g mentega, dicairkan-malas nak timbang aku letak 1 camca besar...
1 camca besar mayonise
1/2 cawan susu cair
1/2 camca teh esen vanilla
Secubit garam halus
Mentega dan madu untuk dimakan bersama pancake-aku letak madu dengan jem blackcurrant je...

CARA MEMBUATNYA :-)

Satukan tepung naik sendiri, baking powder dan garam halus, gaul rata dan ayak. Dalam satu bekas, masukkan telur, gula, mentega cair dan mayonnaise, kacau dengan whisk sehingga semua sebati dan rata.
Masukkan susu, kacau dan tambah tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rata. Tuang esen vanilla, gaul rata dan rehatkan adunan 20 minit.
Panaskan non-stick frying pan pada api sederhana. Lenser dengan sedikit minyak. Sudukan anggaran 3 1/2 camca besar adunan tadi. Ratakan.

Tutup pan tadi dengan tudung periuk sekejap. Bila permukaan pancake berbuih2 dan kelihatan agak kering, perlahan2 terbalikkan. Masak lagi untuk 1 minit. Alih dalam bekas sesuai dan buat kaedah yang sama untuk baki adunan.
Hidangkan bersama jem dan curahan madu...hmm sedappp u!..Nak nak pulak makan masa panas2...

0 comments: