Pages

Nasi Dagang Simple & Gulai Ayam Kampung


Assalamualaikum.....
Selamat berhujung minggu dan pagi nii teringin la plak nak makan nasi dagang....memandangkan dalam esbox ku itu hanya ada ayam kampung saja..so aku masak la gulai ayam kampung.Nasi dagangnya pulak aku buat versi aku....he...he...he...versi malas la tu..sebab aku malas nak kukus tapi aku masuk semua bahan2 dalam rice cooker then tekan butang cook..biarkan hingga masak....
resepi nasi dagang versi aku...
Bahan-bahan...
  1. 4 cawan beras nasi dagang
  2. 5 cawan santan
  3. 1 helai daun pandan
  4. 1 sudu halba
  5. 3 ulas bawang merah....dihiris halus..
  6. 1 inci halia....pun dihiris halus..
  7. 1 sudu teh garam

cara masaknya seperti yang aku bagitau kat atas...

Gulai Ayam Kampung..

Bahan-bahan

  1. 1/2 ekor ayam kampung...potong ikut suka
  2. 1 mangkuk santan
  3. 1 peket serbuk kari daging dibancuh dengan sedikit air
  4. 2 sudu besar kerisik
  5. 3 ulas bawang merah*
  6. 3 ulas bawang putih *
  7. 1 inci halia*
  8. Sedikit kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga*
  9. 1 helai daun bay....tak letak pun takpa...
  10. Garam secukup rasa...
  11. 3 biji kentang....dipotong2
  12. Sedikit minyak untuk menumis

Cara masak....

  1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan bertanda* hingga kekuningan..
  2. Masukkan serbuk kari, daun bay dan ayam...tambahkan air dan masak hingga pecah minyak dan sampai ayam empuk.
  3. Bila ayam dah empuk, masukkan kerisik, santan dan kentang...
  4. Masak lagi hingga kentang empuk.
  5. Masukkan garam secukup rasa.
  6. Sedia untuk dimakan bersama nasi dagang..

Note: sebenarnya aku ada baca petua untuk lembutkan ayam atau daging adalah dengan cara masukkan daun bay....

0 comments: