Pages

Crazy Chocolate Cake ( Eggless Chocholate Cake )

Assalamualaikum....selamat petang semua...petang2 hujung minggu ni apa kata kita layan ' Crazy Chocolate Cake'atau kalau kita translate dia jadi ' Kek Coklat Giler'...ha..ha...pasai apa tuan punya resepi ni bagi nama tu pun kita tak tau...mungkin sebab bahan2 yang senang 'giler' kot... tak payah ada telur dan butter tapi masih boleh buat kek yang sedap ni...sebenarnya dah banyak kali buat kek ni, tapi kali ni saya ubah skit, saya ganti air sejuk tu dengan fresh milk..ya la kan...benda dh ada baik gunakan aja, takut lama2 expired plak..pastu saya boh toping skit...tu yang jadi sedap 'giler' tu ... jom la tengok resepi yang senang sgt ni..saya C&P dari MyResepi ye...thaks to Aludra..

Crazy Chocolate Cake

Sumber: Aludra Myresepi


1 cawan / 120 gram tepung gandum

  • 1 cawan / 180gram gula halus
  • 3 sudu besar serbuk koko
  • 1 sudu kecil baking soda
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1/3 cawan / 80ml minyak sayuran atau minyak masak
  • 1 sudu besar cuka
  • 1 sudu kecil vanilla
  • 1 cawan air sejuk - saya ganti dengan susu segar sejuk

Cara-cara

  1. Dalam mixing bowl, masukkan semua bahan yang kering (tepung, gula, koko, baking soda, baking powder, garam). Gaul sebati.
  2. Pastu, masukkan semua kandungan cecair, (minyak, cuka, vanilla, air) dan gaul sebati.
  3. Masukkan dalam loyang yang dah disapu mentega/minyak sedikit.
  4. Bakar dalam oven pada 180C selama 30 min atau hingga tester bersih bila dicucuk keluar dari kek.
  5. Boleh dihias dengan frosting kegemaran masing2.
  6. NOTE: Saya guna measurement cup untuk resepi ni

1 comments:

ayu said...

sedapnya..lama tak buat, lupa resepi dah.. baru jumpa balik ni..:)