Pages

Buttery Orange Cake


Assalamualaikum semua ...apa khabar? harap2 tu sihat la no...kali ni saya nak kongsi resepi 'Buttery Orange Cake' atau nama melayu nya 'kek mentega oren'...resepi ni saya ambik kat rumah Kak Hana .Ni kira percubaan pertama dan hasilnya sungguh tidak mengecewakan lah...moist dan gebu sangat2...lepas ni nak try 'Moist Orange Cake' versi Cik Mat Gebu pulak...tapi nak kena beli bunt-pan dulu..he.he..
ok lah kalau nak tengok resepi, saya kopipes kan je la ye dari rumah kak hana...tima kasih ye akak...

Bahan-bahan :
  • 250gm butter (dilembutkan)
  • 2 sudu besar parutan kulit oren
  • 330gm gula castor- (yg nih hana kurangkan..kat myr -100g)-saya pun guna 200 g je
  • 4 biji telur
  • 225gm tepung naik sendiri- gune tpg gandum+baking powder
  • 75gm tepung
  • 180ml orange juice

Cara-cara :

  • Pukul butter, gula dan kulit oren sehingga kembang.
  • Masukkan telur dan pukul lagi.
  • Masukkan tepung diselang-selikan dengan orange juice. Pukul rata.
  • Isi dalam loyang yg telah dialas kertas dan di gris. Bakar 1jam 10min. ( Oven saya ni terlebih panass, so saya guna 150 darjah celsius je)


0 comments: