Pages

Udang Masak Rica-Rica


Assalamualaikum dan selamat pagi....untuk N3 kali ni saya nak kongsi resepi yang saya ambik kat rumah Kak Ummi . Saya masak ni masa balik kampung hujung minggu ari tu....sori la sebab gambar blur skit....macam orang yang ambil agaknya...he...he..
Kak Ummi guna udang galah tapi saya guna udang kertas yang sedehana besar ja.....rasanya sedap dan yang paling penting cepat ja nak siapkannya...ok lah tak sempat nak celoteh panjang2....saya copy paste balik ye...thanks kak ummi...
UDANG GALAH MASAK RICA-RICA
Sumber Resepi: Majalah Sedap
Bahan:-
500 gm udang jerbung, agak besar (*akak guna udang galah) -saya guna udang kertas
100 ml air
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh air limau nipis (*akak guna lemon)-saya guna jus limau nipis
1/2 sudu teh gula pasir
3 sudu makan minyak untuk menumis
Bahan Kisar:-
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
10 tangkai cili kering
2 tangkai cili merah
3 biji cili padi merah (*akak letak 5 biji padi hijau)
1 cmhalia
1 biji tomato merah/masak
Cara Memasak:-

Udang dibelah belakang dan dibersihkan. Perapkan udang dengan air limau nipis dan garam selama 15 minit.
Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan kisar hingga naik bau dan pecah minyak.
Masukkan udang dan kacau hingga berubah warna.
Masukkan air, garam dan gula. Seimbangkan rasa.
Masak sehingga matang dan rempah menyerap.
Tutup api dan hidangkan.
......Selamat Mencuba....

0 comments: